Tramitació de les modificacions de les explotacions ramaderes

Les modificacions de les explotacions ramaderes amb autorització ambiental o llicència ambiental segueixen un tràmit diferent en funció de si es qualifiquen com a modificacions substancials, modificacions no substancials i dins d’aquestes, les que no tinguin conseqüències per a les persones ni per al medi ambient:

  • Modificació substancial: qualsevol modificació duta a terme en una explotació ramadera amb autorització ambiental o llicència ambiental que comporti repercussions perjudicials o importants per a les persones o pel medi ambient.
  • Modificació no substancial: modificació de les característiques o del funcionament d’una explotació ramadera que, tot i que tingui conseqüències previsibles per a les persones o pel medi ambient, no pot ser qualificada de substancial en funció dels presents criteris.
  • Modificació no substancial que no tingui conseqüències per a les persones ni per al medi ambient: en termes generals, es considerarà que una modificació d’una activitat ramadera no té conseqüències per a les persones ni per al medi ambient sempre que no estigui subjecta a presentar una modificació del pla de gestió de les dejeccions ramaderes.

Se segueix la tramitació de l’autorització ambiental o de la llicència, segons cada cas, amb la presentació d’un projecte tècnic limitat a la modificació o de tota l’explotació en funció del canvi.

En el cas de projectes de modificació d’una explotació ramadera que representin un canvi de l’annex en què es troba classificada, caldrà que es sol·liciti el corresponent permís ambiental en funció de l’Annex en què finalment quedi classificada amb independència de si la modificació es considera substancial o no substancial.

Les modificacions que es pretengui dur a terme a les explotacions ramaderes sotmeses al règim de comunicació (annex III) s’han d’informar a l’Ajuntament. Les modificacions que comportin un canvi d’annex de l’activitat estaran sotmeses als règims que correspongui segons es passi a l’annex II o a l’annex III.

Els criteris a tenir en compte a l’hora de valorar si un projecte de modificació d’una explotació ramadera s’ha de qualificar com a modificació substancials o no substancials són els establerts per la direcció general competent en Qualitat Ambiental i aprovats per la Ponència Ambiental. Aquests criteris estableixen els llindars a partir dels quals una modificació d’una activitat s’ha de considerar substancial. S’agrupen els diferents criteris en tres apartats: un de criteris generals, un de criteris en funció de l’impacte ambiental de la modificació projectada i un per a tipologies concretes d’activitats que requereixen criteris específics.

  • Tramitació Annex I. Autorització ambiental Annex II. Llicència ambiental
    Modificació substancial Subjectes a autorització ambiental i a decisió prèvia sobre la necessitat de sotmetiment a una avaluació d’impacte ambiental o a declaració d’impacte ambiental Subjectes a llicència ambiental
    Modificació no substancial    
    Amb conseqüències per a les persones i el medi ambient S’ha de comunicar a l’OGAU competent per atorgar l’autorització S’han de comunicar a l’Ajuntament
    Sense conseqüències per a les persones i el medi ambient Han de figurar en les actes de la inspecció ambiental integrada que es realitzin a les explotacions ramaderes Han de figurar en les actes dels controls periòdics que es realitzin a les explotacions ramaderes
  • Tipus de modificació Criteris de substancialitat
    Modificació substancial

    a) L’increment del nitrogen generat amb les dejeccions, si aquest increment supera els 7.000 kg N/any.

    b) L’increment del nitrogen generat en la substitució de les terres agràries declarades quan aquest canvi   representi un increment   de la quantitat   aplicada en zona vulnerable, si aquest increment supera els 7.000 kg N/any.

    Modificació no substancial  
    Amb conseqüències per a les persones i el medi ambient

    a) La implantació o la modificació dels tractaments de les dejeccions ramaderes en origen.

    b) L’increment del nitrogen generat amb les dejeccions, si aquest increment supera els 1.500 kg N/any però no supera els 7.000 kg N/any.

    c) L’increment del nitrogen generat en la substitució de les terres agràries declarades quan aquest canvi   representi un increment   de la quantitat   aplicada en zona vulnerable, si aquest increment supera els 1.500 kg N/any però no supera els 7.000 kg N/any.

    d) Canvi d’alimentació que comporti una variació en el % de reducció de nitrogen.

    Sense conseqüències per a les persones i el medi ambient

    a) Explotacions que, tenint autoritzada una gestió total o parcial fora del marc agrari, només canvien de gestor extern, sense modificar la gestió de les dejeccions d’acord amb l’autoritzat.

    b) Explotacions que demanen una reducció temporal de cens del bestiar per gestionar correctament les dejeccions (canvis de capacitats que comporten canvis en l’annex al qual es classifica l’activitat en el marc de la Llei 20/2009, no entren en el supòsit de modificació no substancial). A més, cal tenir en compte que la voluntat expressa de reduir la capacitat de bestiar autoritzada en les activitats de l’annex I.1 s’ha de comunicar a l’administració ambiental.

    c) La mera substitució de les terres agràries declarades en el pla de gestió de les dejeccions ramaderes per unes altres, fins a un màxim d’un 30% del total de la base territorial, sempre que no comporti increment d’aplicació de nitrogen en zona vulnerable.

    d) Canvi de l’orientació productiva o de l’aptitud ramadera o un increment de capacitat de l’explotació que suposin increments de nitrogen inferiors a 1.500 kg N/any tenint en compte els valors estàndard de producció nitrogen, sempre que no impliqui que l’activitat passa a estar inclosa a l’annex I.1.

    e) L’adaptació de les instal·lacions a la normativa de benestar animal.

    f) Canvi d’alimentació que comporti una reducció de nitrogen en excreta superior a l’autoritzat.

    Font: Documents de criteris de substancialitat de les modificacions aprovats per la Ponència Ambiental del 18 d’octubre de 2016 i abril de 2017)

  • Revisió i actualització dels criteris de substancialitat de les modificacions de les activitats de la Llei 20/2009, del 4 de desembre, de prevenció i control ambiental d’activitats (18 d’octubre de 2016).

    Nota informativa sobre les modificacions no substancials que no tenen conseqüències per a les persones ni per al medi ambient segons l’article 59.1.d de la Llei 20/2009, del 4 de desembre, de prevenció i control ambiental d’activitats (abril 2017).