Sistemes de controls ambientals i acció inspectora
El sistema de control ambiental i acció inspectora de les activitats ramaderes depèn del règim d’intervenció ambiental al qual estan sotmeses:
- Annex I. Inspecció ambiental integrada
- Annex II. Control inicial i controls periòdics
- Annex III. Sistema autocontrols
A més les activitats ramaderes estan subjectes al pla de control de la gestió de les dejeccions ramaderes i altres fertilitzants nitrogenats, que executa el departament competent en matèria d’agricultura i ramaderia.
Annex I. Inspecció ambiental integrada
Les activitats ramaderes sotmeses al règim d’autorització ambiental (incloses a l’annex I.1 de la Llei 20/2009) estan sotmeses a un sistema d’inspecció d’acord amb el Pla d’inspecció ambiental integrada -document marc de caràcter plurianual- i els programes d’inspecció anuals, que aprova la direcció general competent en matèria de qualitat ambiental. També estan sotmeses als controls sectorials que s’estableixin en l’autorització ambiental.
El Pla d’inspecció ambiental integrada preveu dues modalitats d’inspeccions ambientals:
Inspeccions sistemàtiques o “programades”
Inspeccions previstes en el Programa d’inspecció i que tenen per finalitat la revisió periòdica de les instal·lacions i activitats dels establiments coberts pel Pla d’inspecció ambiental plurianual. Les inspeccions programades són integrals, és a dir, són objecte de comprovació la totalitat de les prescripcions fixades en l’autorització ambiental integrada de l’explotació ramadera. Els criteris per determinar quins establiments són objecte d’inspecció ambiental programada és fonamenta en una avaluació sistemàtica dels riscos ambientals.
La primera visita d’inspecció in situ a l’explotació ramadera s’ha de fer en el termini d’un any a comptar de l’inici de l’activitat. Es considera com a data d’inici del còmput la data fixada, a aquest efecte, en la declaració responsable que el titular ha de presentar davant la direcció general competent en matèria de qualitat ambiental abans de l’inici de l’activitat.
Abans de la primera visita d’inspecció, si en l’autorització ambiental integrada s’han fixat controls sectorials ambientals, el titular ha de presentar-ne els resultats a l’òrgan sectorial competent.
El període entre dues visites d’inspecció ambiental integrada “programada” es fonamenta en l’avaluació del risc ambiental de les activitats de l’explotació ramadera. Aquesta avaluació ha de prendre en consideració, com a mínim, els criteris següents:
- L’impacte potencial i real de les instal·lacions sobre la salut i el medi ambient, considerant els nivells i tipus d’emissions, la sensibilitat del medi ambient local i els riscos d’accident
- L’historial de compliment de les condicions de l’autorització
- La participació del titular de la instal·lació en el sistema de gestió i auditoria ambiental (EMAS)
Si la inspecció fa patent un incompliment rellevant de les condicions de l’autorització ambiental integrada, es programa una visita d’inspecció addicional per comprovar la correcció de tots els incompliments. La visita d’inspecció “in situ” s’haurà de fer en un termini no superior a sis mesos, sens perjudici de l’aplicació del règim sancionador establert.
Les explotacions ramaderes reben un requeriment de l’Oficina de Gestió Ambiental Unificada de l’actuació d’inspecció i hauran de contractar una Entitat col·laboradora habilitada per actuacions en activitats ramaderes que serà qui executarà la visita d’inspecció. L’EC ha de planificar les actuacions d’inspecció i comunicar-les a l’Administració. Les inspeccions han de seguir el Protocol per a la realització de les inspeccions ambientals integrades de la Direcció General de Qualitat Ambiental
La relació d’EC inscrites al Registre d’entitats col·laboradores (EC) de medi ambient es pot consultar al web de l’Oficina d’Acreditació.
Inspeccions no sistemàtiques o “no programades”
Són aquelles actuacions que poden estar motivades per:
- Comprovar la correcció dels incompliments detectats en una inspecció ambiental “programada” anterior o, si escau, l’adopció de les mesures requerides per l’autoritat competent
- Verificar el cessament definitiu, total o parcial, d’activitats i instal·lacions
- Investigar denúncies, accidents, incidents o altres casos d’incompliments ambientals
- Amb caràcter previ al procés per atorgar l’autorització ambiental integrada d’un establiment nou o per resoldre sobre la revisió o modificació substancial de l’autorització ambiental
Pla d’inspecció ambiental integrada per al període 2017-2019.
Relació d’establiments coberts pel Pla d’inspecció ambiental integrada 2017-2019. Hi ha 865 explotacions ramaderes.
Programa d’inspecció ambiental integrada de Catalunya per a l’any 2017.
Hipermapa d’inspeccions ambientals integrades amb accés directe als informes relatius a la inspecció ambiental integrada dels establiment coberts pel Pla d’inspecció ambiental integrada de Catalunya.
Més informació al web del Departament de Territori i Sostenibilitat, Inspecció ambiental integrada.
Annex II. Sistema de control ambientals: inicial i periòdics
Les activitats ramaderes sotmeses al règim de llicència ambiental (incloses a l’annex II de la Llei 20/2009) estan sotmeses a un sistema de controls ambientals (inicial i periòdics).
La llicència ambiental estableix el règim del control inicial previ a la posada en funcionament i la modalitat, els terminis i els continguts dels controls periòdics a què se sotmet l’exercici de l’activitat. Si la llicència ambiental no fixa un termini pels controls periòdics, la normativa estableix, amb caràcter indicatiu, un termini de cada 6 anys.
El titular de l’explotació ramadera té l’obligació de complir amb el règim de control. Per això, ha de contactar amb una Entitat col·laboradora habilitada per actuacions en activitats ramaderes inscrita al Registre d’entitats col·laboradores de medi ambient que es pot consultar al web de l’Oficina d’Acreditació.
Annex III. Sistema d’autocontrols
Les activitats ramaderes sotmeses al règim de comunicació (incloses a l’annex III de la Llei 20/2009) s’han de sotmetre al règim d’autocontrols si s’estableixen a les ordenances municipals, amb caràcter indicatiu, cada sis anys, sens perjudici que les ordenances municipals en determinin una freqüència diferent.
Règim de controls per a les explotacions ramaderes que van canviar d’annex de la Llei 20/2009 amb les modificacions dels annexos de 2011 (Llei 9/2011, de 29 de desembre):
- Explotacions ramaderes amb autorització ambiental a 31.12.2011 que van quedar incloses a l’annex II es regeixen pel règim de controls establert per les activitats de l’annex II, és a dir, cada 6 anys.
- Explotacions ramaderes amb llicència ambiental a 31.12.2011 que van quedar incloses a l’annex III estan sotmeses al règim de controls de l’annex III si disposen de l’acta de control inicial i del darrer control periòdic amb resultat favorable; sinó mantenen el règim de controls establert a la llicència.