Règim sancionador en matèria de gestió de les dejeccions ramaderes i altres fertilitzants

Des del 31 de març de 2017 està en vigor el règim sancionador en matèria de gestió de les dejeccions ramaderes i altres fertilitzants (aprovat per la Llei 5/2017, del 28 de març) que dota al departament d’Agricultura del marc legal per sancionar els incompliments de les obligacions i prohibicions establertes per la normativa en aquesta matèria. Les infraccions, tipificades en molt greus, greus i lleus, es poden agrupar en tres àmbits, les relatives a les pràctiques de fertilització, les relatives a les obligacions de les explotacions ramaderes i les relatives a les obligacions de caire més administratiu.

  • Infraccions sobre pràctiques fertilització Molt greu Greu Lleu
    Dosis màximes establertes de dejeccions ramaderes o altres fertilitzants Aplicar en dosis superiors al doble, quan afecti una superfície igual o superior a quatre hectàrees Aplicar en dosis superiors al doble, quan afecti una superfície superior a una hectàrea i inferior a quatre  
    Contingut màxim de nitrogen al sòl Superar-lo en més del doble, quan afecti una superfície igual o superior a quatre hectàrees Superar-lo en més del doble, quan afecti una superfície superior a una hectàrea i inferior a quatre  
    Increments màxims de concentració de nutrients –llevat del N- en els sòls en què la seva concentració estigui per sobre del llindar establert Superar-los, quan afecti una superfície igual o superior a quatre hectàrees Superar-los, quan afecti una superfície superior a una hectàrea i inferior a quatre  
    Aplicacions al sòl en terrenys on sigui prohibit   Escampar, aplicar o incorporar dejeccions ramaderes o altres fertilitzants on sigui prohibit, quan afecti una superfície superior a una hectàrea  
    Èpoques prohibides d’aplicació de dejeccions o altres fertilitzants per als diferents cultius i zones   Aplicar en èpoques prohibides, quan afecti una superfície igual o superior a quatre hectàrees  
    Sistemes d’aplicació de dejeccions   Aplicar dejeccions directament des de la bota de transport sense mediació de dispositius de repartiment o espargiment o utilitzant sistemes de reg no permesos per a l’aplicació de purins  
    Dispositius electrònics de posicionament global (GPS) o relatives a unitats d’adquisició i registre de dades   No respectar obligacions respecte la seva instal·lació  
    Distàncies i terminis màxims d’incorporació al sòl     Aplicar agrícolament dejeccions ramaderes o altres fertilitzants sense ajustar-se a les distàncies i terminis d’incorporació al sòl
    Apilaments temporals de fems, o altres productes orgànics amb valor fertilitzant a peu de finca     Incomplir la normativa sobre ubicació i durada màxima dels apilaments
  • Infraccions relatives a les explotacions ramaderes Molt greu Greu Lleu
    Disposar d’un cens d’animals superior a la capacitat autoritzada en el Registre d’explotacions ramaderes Que doni lloc a un increment anual en la generació de nitrogen en les dejeccions superior a 10.000 kg de nitrogen calculat amb coeficients estàndards d’excreció Que doni lloc a un increment anual en la generació de nitrogen en les dejeccions superior a 5.000 kg i inferior o igual a 10.000 kg de nitrogen calculat amb coeficients estàndards d’excreció Que doni lloc a un increment anual en la generació de nitrogen en les dejeccions superior a 1.500 kg i inferior o igual a 5.000 kg de nitrogen calculat amb coeficients estàndards d’excreció
    Incomplir el tipus d’alimentació a què s’ha compromès l’explotació ramadera per tal de reduir l’excreció nitrogenada dels animals Si dona lloc a un increment en la generació de nitrogen en les dejeccions superior a 10.000 kg anuals Si dona lloc a un increment anual en la generació de nitrogen en les dejeccions superior a 5.000 kg anuals i igual o inferior a 10.000 kg  
    Estudis per la reducció en l’excreció nitrogenada mitjançant la millora de l’alimentació Falsejar les dades    
    Plans de gestió de les dejeccions ramaderes i permisos ambientals Incomplir les condicions establertes en les resolucions dels plans, o incomplir les condicions imposades en l’autorització ambiental o en la llicència ambiental referents a la gestió de les dejeccions Règim de comunicació (generació de N dejeccions bestiar intensiu, superior a 1.500 kg anuals) exercir l’activitat sense haver presentat el pla de gestió de dejeccions o, presentat sense informe favorable del DARP o sense la signatura del tècnic habilitat quan calgui Règim de comunicació (generació de N dejeccions bestiar intensiu, sigui igual o inferior a 1.500 kg anuals) exercir l’activitat sense haver presentat el pla de gestió de dejeccions o, presentat sense informe favorable del DARP o sense la signatura del tècnic habilitat quan calgui
    Sistema d’emmagatzematge   De les dejeccions que no assoleixi el 90% del volum mínim, o que no sigui estanc i impermeable  
      Vessament del sistema d’emmagatzematge de dejeccions ramaderes o d’altres fertilitzants  
  • Infraccions per incompliments de caire administratius relatius a Molt greu Greu Lleu
    Declaracions o documents o informacions   Falsejar o ometre dades, declaracions o documents o informacions referents a la gestió de dejeccions, d’altres fertilitzants o dels pinsos (lligats a reducció excreció de nitrogen) o altres elements que poden limitar la utilització de les dejeccions com a fertilitzants No presentar les declaracions o els documents relatius a la gestió de dejeccions o presentar-los incomplets, amb inexactituds, errades o omissions, o fora del termini reglamentari
    Llibres de gestió de les dejeccions ramaderes i llibres de gestió d’altres fertilitzants   No disposar dels llibres de gestió de les dejeccions o de gestió d’altres fertilitzants en què s’anotin les aplicacions fetes durant la campanya o no conservar-lo durant el termini fixat La manca d’actualització dels llibres, o la presència d’inexactituds, errades o omissions
    Respecte a les inspeccions No permetre o impedir l’actuació dels serveis d’inspecció Negar-se o resistir-se a subministrar dades, o a facilitar la informació requerida pels òrgans competents, pels inspectors o pel personal d’inspecció i control i subministrar, amb coneixement i intencionalitat, informació inexacta o documentació falsa No prestar la col·laboració necessària per a dur a terme les actuacions inspectores o de control, sense arribar a impedir-ne la realització
    Coaccionar, amenaçar, injuriar o agredir el personal que fa funcions d’inspecció o els instructors dels expedients sancionadors, prendre represàlies contra aquestes persones o exercir-hi qualsevol altra forma de pressió    
    Altres incompliments no tipificats com a infracció greu o molt greu     Qualsevol altre incompliment de la normativa relativa a la gestió de les dejeccions ramaderes com a fertilitzants, o a la gestió dels altres fertilitzants

Les sancions són pecuniàries i oscil·len de 15.001 a 60.000 euros per les infraccions molt greus, de 3.001 a 15.000 euros per les greus i de 100 a 3.000 euros per les lleus.

En el cas de les infraccions greus i molt greus, es pot imposar com a sanció accessòria la prohibició d’entrada o la obligació de retirada d’animals de l’explotació ramadera.

Les sancions es poden graduar tenint en compte, per exemple, l’incompliment dels advertiments, el grau de culpabilitat o l’existència d’intencionalitat, la continuïtat o persistència en la conducta infractora o l’afectació d’una zona vulnerable.

Correspon als directors/es dels serveis territorials del departament d’Agricultura iniciar els procediments sancionadors i són els competents per imposar les sancions en cas d’infraccions lleus i greus, mentre que en cas d’infraccions molt greus correspon al director/a general competent en matèria d’agricultura i ramaderia.

Són responsables de les infraccions les persones físiques o jurídiques que incorren en les accions o omissions tipificades com a infracció. En el cas que hi hagi diverses persones responsables i no sigui possible determinar el grau de participació de cadascuna, la responsabilitat serà solidària. I en el cas de les infraccions greus o molt greus, quan una infracció és imputada a una persona jurídica, també poden ésser considerades responsables les persones que n’integren els òrgans rectors o de direcció o els tècnics responsables de l’activitat.

A efectes del nou règim sancionador és important tenir actualitzats els contractes entre ramaders i pagesos per la utilització de les terres per l’aplicació de les dejeccions i poder acreditar si s’és o no responsable de la fertilització d’una determinada parcel·la i la gestió que s’ha fet de les dejeccions. Cal tenir en compte que a partir de gener de 2018 els contractes de conreu hauran d’incloure la cessió al conreador del dret a fertilitzar la finca i la cessió del dret a adobar amb dejeccions ramaderes requerirà el consentiment per escrit del conreador.

 

  • Capítol VII de la Llei 18/2001, de 31 de desembre, d’orientació agrària (DOGC Núm. 3549 de 09.01.2002) afegit per art. 209 de la de la Llei 5/2017, del 28 de març, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic i de creació i regulació dels impostos sobre grans establiments comercials, sobre estades en establiments turístics, sobre elements radiotòxics, sobre begudes ensucrades envasades i sobre emissions de diòxid de carboni (DOGC Núm. 7340 de 30.03.2017)