Permisos ambientals de les explotacions ramaderes

Les activitats ramaderes, en funció de la seva orientació productiva i capacitat, d’acord amb la normativa de prevenció i control ambiental de les activitats, es classifiquen en tres annexos i estan sotmeses a un règim d’intervenció ambiental diferent.

Les explotacions ramaderes, abans d’iniciar la seva activitat, han d’obtenir la corresponent autorització o llicència ambiental o realitzar la corresponent comunicació.

Pel que fa a les instal·lacions de ramaderia destinades a la cria semiintensiva, la seva classificació en cadascun dels annexos es calcularà proporcionalment als períodes en què els animals s’estiguin a les instal·lacions, i d’una manera genèrica equival al 33% de la capacitat de les instal·lacions de cria intensiva.

La cria semiintensiva és el sistema en què l’alimentació es fa fonamentalment en pastura, però els animals estan estabulats durant un cert període de l’any, normalment l’hivern, o bé durant la nit.

  • ACTIVITATS RAMADERES ANNEXOS Llei 20/2009, del 4 de desembre, de prevenció i control ambiental de les activitats
    I (autorització)  II (llicència) III (comunicació)
     11. Instal·lacions ramaderes destinades a la cria intensiva de:
    Aviram 11.1.a) Aviram, entenent que es tracta de gallines ponedores o del nombre equivalent per a altres espècies d’aus amb un nombre d’emplaçaments > 40.000   fins a 40.000
    11.1.n) Places de pollastres d’engreix > 85.000 > 55.000 i fins a 85.000 > 1URP i fins a 50.000
    Porcí 11.1.b.i) Porcs d’engreix (de més de 30 kg) amb un nombre de places > 2.000   > 10 i fins a 2.000
    11.1.b.ii) Porcs d’engreix (de més de 20 kg) amb un nombre de places > 2.500 Entre 2.000 i 2.500 > 10 i fins a 2.000
    11.1.c.i) Places per a truges reproductores > 750   > 5 i fins a 750
    11.1.c.ii) Places per a truges reproductores en cicle tancat > 530   > 5 i fins a 530
    11.1.c.iii) En el cas d’explotacions mixtes, en què coexisteixin animals dels apartats 11.1 b) i 11.1c), el nombre d’animals per incloure en aquest annex es determinarà d’acord amb les equivalències en Unitat de bestiar gros (UBG) dels diferents tipus de ramat porcí recollides a la legislació vigent sobre ordenació de les explotacions porcines nº truges x 0,3 + nº porcs engreix x 0,12 >300    
    Boví 11.1.d) Places de vacum d’engreix   > 600 > 5 i fins a 600
    11.1.e) Places de vacum de llet   > 300 > 5 i fins a 300
    Oví 11.1.e) Places d’oví i de cabrum   >2.000 > 10 i fins a 2.000
    Equí 11.1.g) Places d’equí   >500 > 5 i fins a 500
    Conills 11.1.g) Places de conills   > 20.000 > 1.000 i fins a 20.000
    Altres espècies 11.1.h) Places de qualsevol altra espècie animal no especificades en qualsevol dels annexos     > 5 URP
      11.1.i) Places per a una o més d’una de les espècies animals especificades en qualsevol dels annexos, o places de la mateixa espècie d’aptituds diferents (no incloses a l’apartat de porcí 11.1.c.iii de l’annex I.1   > 500 URP  
      11.1.j) Places de bestiar porcí i/ o oví, de diferents aptituds, tant si tenen places per a altres espècies animals com si no en tenen, excepte si disposen de places d’aviram     > 3 i fins a 500 URP
      11.1.k) Places d’aviram i d’altres espècies animals, inclosos el bestiar porcí i/o el boví     >1 i fins a 500 URP
    Cria semi intensiva 11.1.l) Instal·lacions ramaderes destinades a la cria semiintensiva, la capacitat es calcula proporcionalment al període de permanència dels animals. Genèricament equival al 33% de la capacitat de les instal·lacions de cria intensiva.      

     

    URP: Unitats Ramaderes Procedimentals, definides a partir de les equivalències de procediment entre instal·lacions i prenent com a base de referència el vacum de llet (1 URP = 1 plaça de vacum de llet)

     

  •   Annex I Annex II Annex III
      Places Places Places
    Gallina ponedora, comercial o selecta Més de 40.000   Fins a 40.000
    Pollets de recria Més de 250.000   Fins a 250.000
    Engreix de pollastres Més de 85.000 Entre 55.000 i 85.0000 Més de 80 i fins 55.000
    Engreix d’ànecs Més de 83.334   Fins a 83.334
    Engreix de guatlles Més de 666.666   Fins a 666.666
    Engreix de perdius Més de 285.714   Fins a 285.714
    Engreix de galls d’indi Més de 43.478   Fins a 43.478
  • 1 plaça de vacum de llet = 1 URP (Unitat Ramadera Procedimental)

    En el cas d’explotacions amb places de femelles reproductores de bestiar boví, porcí, oví o caprí, es consideren incloses en la mateixa plaça les fases productives de cria i recria.

    Quan les fases de cria i recria siguin independents, és a dir, formin una explotació per si mateixes (cas d’una explotació de cria o recria de boví, un engreix de xais, etc.), s’apliquen les equivalències entre places i URP de la taula per determinar a quin annex estan i el règim d’intervenció que cal aplicar.

    Espècies animals i aptituds productives més habituals

    (per 1 plaça) URP
    Vaquí de llet 1,0000
    Vedelles de reposició 0,5000
    Cria de boví 0,1053
    Engreix de vedells 0,6667
    Vaques alletants 0,6993
    Producció porcina (Inclou garrins lactants) 0,6667
    Porcí de transició 0,0163
    Porcí d’engreix 0,2500
    Avicultura de posta (Gallina ponedora, comercial o selecta) 0,0125
    Pollets de recria 0,0125
    Engreix de pollastres 0,0125
    Engreix d’ànecs 0,0125
    Engreix de guatlles 0,0125
    Engreix de perdius 0,0125
    Engreix de gall d’indi 0,0125
    Bestiar equí 0,8772
    Ovelles de reproducció 0,1233
    Oví d’engreix 0,0411
    Ovelles de reposició 0,0617
    Cabrum de reproducció 0,0986
    Cabrum de reposició 0,0493
    Cabrum de sacrifici 0,0329
    Producció de conills (Per gàbies de mare: inclou reposició, mascles i engreix) 0,0589
    Estruços adults 0,0863
    Engreix d’estruços 0,0466
    Emús i nyandús adults 0,0432
    Engreix d’emús i nyandús 0,0233

    Font: Taula 2 de l’Annex del Model d’avaluació ambiental per les activitats ramaderes; versió 4 de 24/01/06 de la Direcció General de Qualitat Ambiental (no hi ha versió actualitzada)

  • Fase productiva UB/Plaça
    Femelles 0,19
    Sementals 0,22
    Garrins (6-20 kg) 0,015
    Reposició 0,11
    Engreix (20-100 kg) 0,09
    Truja amb garrins fins a 6 Kg 0,21
    Truja amb garrins fins a 20 Kg 0,24
    Truja en cicle tancat* 0,90

    *Inclou les places de truges amb la seva descendència i la reposició

    Font: Annex 2 del Decret 40/2014, de 25 de març, d’ordenació de les explotacions ramaderes

  • Annex Règim Documents a presentar Administració que autoritza Informes preceptius i vinculants Termini resolució Controls Ambientals Caducitat de l’autorització i la llicència Revisions
    I.1

    Autorització ambiental

    amb declaració d’impacte ambiental

    Presentació electrònica a l’OGAU

    Projecte bàsic

    Pla de gestió de les dejeccions ramaderes

    Estudi d’impacte ambiental

    Informe urbanístic

    Departament Territori i Sostenibilitat.

    Ajuntament, sobre qüestions de competència municipal (específicament, sobre sorolls i vibracions, escalfor, olors).

    DARP, sobre pla gestió dejeccions ramaderes.

    8 mesos (silenci negatiu).

    Programa d’inspecció ambiental programada.

    1a inspecció (en el termini d’1 any des de declaració responsable d’inici de l’activitat).

    Següents inspeccions en funció del risc ambiental.

    Si no presenten declaració responsable inici activitat, caduca en el termini previst a l’autorització o als 4 anys. Abans del 15 de febrer de 2021 s’han de revisar d’ofici per adaptar a les conclusions sobre les MTD.
    II

    Llicència ambiental

    amb declaració d’impacte ambiental

    Presentació a l’Ajuntament: projecte bàsic amb estudi ambiental

    Pla de gestió de les dejeccions ramaderes
    Informe urbanístic

    Ajuntament (Ponència ambiental formula la declaració d’impacte ambiental).

    DARP, sobre pla gestió dejeccions.

    DARP, sobre prevenció d’incendis forestals (distància <500 metres massa forestal o municipi alt risc incendi).

    6 mesos (silenci negatiu).

    Control inicial.

    Control periòdic: el termini que fixi la llicència o cada 6 anys.2

    Si no se sotmeten al control inicial (en el termini previst a la llicència o 4 als anys).

    No n’hi ha

    (Revisions periòdiques annex II només si està establerta   en la legislació sectorial en matèria d’aigua, aire o residus).

    III Comunicació1

    Presentació a l’Ajuntament: projecte bàsic amb memòria ambiental.

    Pla de gestió de les dejeccions ramaderes signat tècnic habilitat (si >7.000 kg/N informat favorablement pel DARP).

    Certificació tècnica acreditativa dels requisits ambientals.

    Comunicació presentada a l’Ajuntament acredita el compliment del règim de comunicació.

    No hi ha informes preceptius.

    Les obres han d’estar emparades per la llicència urbanística corresponent i també per la resta de llicències sectorials necessàries.

    No hi ha controls periòdics (subjectes al Pla de control de la gestió de les dejeccions del DARP).
    ‘ 1 ’Si l’explotació està ubicada en un espai natural protegit s’ha de sotmetre a una consulta prèvia sobre la necessitat d’avaluació d’impacte ambiental.

    ‘ 2’La periodicitat dels controls periòdics es fixen en la llicència ambiental, i han de tenir en compte els terminis determinats en altres declaracions o controls sectorials preceptius. La Llei 20/2009 estableix cada 6 anys amb caràcter indicatiu per si no estan fixats en la llicència ambiental.

    Explotacions ramaderes amb autorització ambiental a 31.12.2011 que van quedar incloses a l’annex II (canvis d’annexos aprovats per Llei 9/2011) es regeixen pel règim de controls establert per les activitats de l’annex II, és a dir, cada 6 anys.

    Explotacions ramaderes amb llicència ambiental a 31.12.2011 que van quedar incloses a l’annex III (canvis d’annexos aprovats per la Llei 9/2011) estan sotmeses al règim de controls de l’annex III (poden establir-se autocontrols periòdics) si disposen de l’acta de control inicial i del darrer control periòdic amb resultat favorable; sinó mantenen règim de control establert a la llicència.’

    OGAU: Oficina de Gestió Ambiental Unificada

    DARP: Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

    MTD: Millors Tècniques Disponibles

Tràmits administratius de l’autorització ambiental

  • Tràmits Autorització ambiental (annex I.1) Qui ho fa Termini màxim
    1. Presentació de la sol·licitud El sol·licitant l’adreça a l’OGAU telemàticament  
    2. Verificació formal i anàlisi de la suficiència i la idoneïtat del projecte, de l’estudi d’impacte ambiental i de la resta de documentació que ha d’acompanyar la sol·licitud OGAU 30 dies
    2.1. Informar si el projecte o la documentació té insuficiències OGAU 3 mesos per presentar la documentació requerida
    3. Informació pública al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) OGAU 30 dies
    3.1. Comunicació al·legacions presentades al sol·licitant per què manifesti el que consideri oportú OGAU/sol·licitant 10 dies
    4. Tramesa del projecte i l’estudi d’impacte ambiental a l’Ajuntament per informació pública OGAU  
    5. Informació pública i informació veïnal Ajuntament 30 dies/10 dies
    6. Requeriment Informes preceptius OGAU  
    6.1. Informe municipal (preceptiu i vinculant de tots aquells aspectes ambientals sobre els quals té competència i, específicament, sobre sorolls i vibracions, escalfor, olors, i abocaments al sistema públic de sanejament o al clavegueram) Ajuntament 30 dies
    6.2.Informe preceptiu i vinculant sobre el Pla de gestió de dejeccions ramaderes Departament d’agricultura i ramaderia (DARP) 30 dies
    6.3. Altres informes preceptius Administració competent (ACA, ARC, etc.) 30 dies
    7. Proposta de resolució provisional (inclou proposta   Declaració d’impacte ambiental) Ponència Ambiental  
    8. Tràmit d’audiència Proposta de resolució provisional OGAU l’envia a: sol·licitant, Ajuntament, administracions afectades 15 dies per fer al·legacions
    9. En funció de les al·legacions rebudes, si escau, petició informes a l’Ajuntament, al DARP OGAU els demana a: Ajuntament, DARP 15 dies
    11. Proposta de resolució definitiva si s’han presentat al·legacions Ponència ambiental  
    12. Resolució Secretari de Medi Ambient i Sostenibilitat del Departament de Territori i Sostenibilitat Annex I.1: 8 mesos des de la presentació de la sol·licitud
    13. Publicació al DOGC part dispositiva de la Resolució i de la declaració d’impacte ambiental   No n’hi ha

    OGAU: Oficina de Gestió Ambiental Unificada
    DARP: Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació
    ACA: Agència Catalana de l’Aigua
    ARC: Agència de Residus de Catalunya
    DOGC: Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya

  • Des del mes de juny de 2016, l’Agència Catalana de l’Aigua a l’espera de l’aprovació del projecte de decret de gestió de la fertilització del sòl i de les dejeccions ramaderes i d’aprovació del programa d’actuació a les zones vulnerables en relació amb la contaminació per nitrats que procedeixen de fonts agràries, i vista l’evolució en l’afecció de les concentracions de nitrogen d’origen agrari detectat a les masses d’aigua subterrànies de Catalunya, informa desfavorablement aquells nous expedients d’activitats ramaderes incloses a l’annex I.1 de la Llei 20/2009 que els seus plans de gestió de les dejeccions prevegin aplicar dejeccions en parcel·les agrícoles ubicades en un llistat de municipis inclosos en zona vulnerable en els que consideren que es genera un excedent de nitrogen -en base al balanç entre el nitrogen produït per l’activitat agrària i la capacitat d’absorció dels cultius declarats a la mateixa zona.

    Més informació a Contaminació difusa de les aigües per nitrats de la web de l’ACA

Tràmits administratius de la llicència ambiental

  • Tràmits Llicència ambiental (annex II) Qui ho fa Termini màxim
    0. Sol·licitar informe compatibilitat urbanística a l’Ajuntament (opcional) Sol·licitant  
    1. Presentació de la sol·licitud Sol·licitant l’adreça a l’Ajuntament telemàticament  
    2. Consulta prèvia sobre la necessitat de declaració d’impacte ambiental, si l’explotació afecta un espai natural protegit Sol·licitant l’adreça a l’OGAU i ho resol la Ponència ambiental 3 mesos (aquesta tramitació suspèn el termini per resoldre la llicència
    3. Verificació formal i anàlisi de la suficiència i la idoneïtat del projecte bàsic amb estudi ambiental i de la resta de documentació que ha d’acompanyar la sol·licitud Òrgan Tècnic Ambiental (OTA) municipal o comarcal No està establert
    3.1. Informar si el projecte o la documentació té insuficiències 3 mesos per presentar la documentació requerida
    4. Tramesa del projecte bàsic i l’estudi ambiental, al DARP, altres administracions de la Generalitat que hagin d’emetre informes perquè analitzin la suficiència i idoneïtat de la documentació OTA municipal o comarcal 10 dies
    5. Informació pública (BOP i seu electrònica de l’Ajuntament) i informació veïnal OTA municipal o comarcal 30 dies/ 10 dies
    5.1. Comunicació al·legacions presentades al sol·licitant per què manifesti el que consideri oportú OGAU/sol·licitant 10 dies
    6. Requeriment Informes preceptius (vinculants si són desfavorables o imposen condicions) Ajuntament 30 dies
    6.1. Informe sobre prevenció d’incendis forestals si l’activitat està a > 500 m d’una massa forestal o en un municipi d’alt risc d’incendi forestal departament d’agricultura i ramaderia 30 dies
    6.2. Informe preceptiu i vinculant sobre el pla de gestió de les dejeccions ramaderes
    6.3. Altres informes preceptius Administració competent (ACA, ARC, etc.)
    7. Informe integrat de les al·legacions informació pública, informes emesos, avaluació de la incidència ambiental, i si escau, de la declaració d’impacte ambiental OTA municipal o comarcal No està establert
    8. Proposta de resolució provisional (inclou si escau la declaració d’impacte ambiental) Òrgan competent Ajuntament no està establert
    9. Tràmit d’audiència Proposta de resolució provisional L’Ajuntament l’envia a: sol·licitant, administracions afectades 15 dies per fer al·legacions
    10. En funció de les al·legacions rebudes, si escau, petició informe al departament d’agricultura i ramaderia, altres administracions Ajuntament 15 dies
    11. Proposta de resolució definitiva Òrgan competent Ajuntament  
    12. Resolució Alcalde 6 mesos des de la presentació de la sol·licitud

    OGAU: Oficina de Gestió Ambiental Unificada
    DARP: Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació
    ACA: Agència Catalana de l’Aigua
    ARC: Agència de Residus de Catalunya
    DOGC: Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya

Formalització de la comunicació ambiental

La comunicació s’ha de formalitzar un cop acabades les obres i les instal·lacions necessàries, les quals han d’estar emparades per la llicència urbanística corresponent o, si escau, per la comunicació prèvia d’obres no subjectes a llicència.

La comunicació ha d’anar acompanyada de la documentació següent:

  1. La descripció de l’activitat mitjançant un projecte bàsic amb memòria ambiental.
  2. La certificació lliurada pel personal tècnic competent que, si escau, ha d’ésser el director o la directora de l’execució del projecte que acrediti que l’activitat i les instal·lacions s’adeqüen a l’estudi ambiental i al projecte o a la documentació tècnica presentats i que es compleixen tots els requisits ambientals.
  3. El pla de dejeccions ramaderes de l’explotació, el qual ha d’estar elaborat i signat per una persona tècnica habilitada pel departament competent en matèria d’agricultura i ramaderia.

Si l’explotació ramadera està ubicada en un espai natural protegit (espai natural inclòs en el PEIN, en un espai natural de protecció especial, en una zona humida, en un espai de la Xarxa Natura 2000, en una zona humida inclosa en el conveni Ramsar) abans de presentar la comunicació ambiental s’ha de sotmetre a una consulta prèvia sobre la necessitat d’avaluació d’impacte ambiental.

Mapa d’Espais Naturals Protegits