La gestió forestal

La planificació de la gestió de les finques forestals es realitza mitjançant els instruments d’ordenació forestal (IOF), que són uns informes tècnics que inclouen totes les actuacions que s’han de dur a terme en un període de temps determinat en una massa forestal (on, quan i què s’ha de tallar, replantar, vedats de bolets, zones de pastures, quins camins que cal construir/mantenir, etc.).

Els boscos que compten amb un instrument d’ordenació forestal, són boscos dels quals se’n coneix l’estructura, la conformació del bosc, els recursos fustaners i les feines que es realitzen. Aquest tipus de boscos s’anomenen boscos ordenats o masses forestals ordenades.

Els IOF tenen la finalitat de facilitar la gestió de les finques forestals i maximitzar-ne la rendibilitat d’acord amb els criteris de la gestió forestal sostenible. Tots ells tenen una vigència de 15 a 20 anys. Excepcionalment i per causes motivades poden arribar fins als 30 anys. Abans del termini de finalització de la vigència és possible demanar una pròrroga, com a màxim la meitat del període inicial de la seva aprovació.

Tipus d’instruments d’ordenació forestal (IOF):

  • Projecte d’ordenació forestal (POF), d’aplicació a les finques forestals de titularitat pública superiors o iguals a les 250 hectàrees.
  • Pla tècnic de gestió i millora forestals (PTGMF), d’aplicació a les finques forestals de titularitat pública o privada superiors a les 25 hectàrees.
  • Pla simple de gestió forestal (PSGF), d’aplicació a les finques forestals de titularitat pública o privada iguals o inferiors a 25 hectàrees.
  • Pla tècnic de gestió i millora forestals conjunt (PTGMFc), per a finques de titularitat pública i/o privada de diverses propietats forestals. Les finques agrupades en un PTGMFc han de comprendre la totalitat de llur superfície.
  • Projecte d’ordenació forestal d’àmbit municipal o supramunicipal (PFM), d’aplicació a la totalitat dels terrenys forestals inclosos dins del marc territorial mínim corresponent a un mateix terme municipal, o de diversos termes municipals, sempre en la seva totalitat.
    • Inclouen les finques forestals privades de diferents propietaris i/o finques forestals públiques incloses dins del terme municipal o dels termes municipals que inclou l’àmbit del PFM.
    • El PFM, per l’abast del seu àmbit i la seva estructura, inclou també el contingut corresponent a un pla de prevenció d’incendis municipal (PPI), i la seva aprovació implica també l’aprovació del PPI corresponent.
    • Han de contenir determinacions sobre els usos dels terrenys forestals, a les quals s’ha d’adaptar el planejament urbanístic municipal.
    • Les entitats locals poden promoure la redacció d’un PFM mitjançant un acord del ple de l’ajuntament.
    • Prèviament a la sol·licitud d’aprovació d’un PFM, aquest s’ha d’exposar al tauler d’anuncis o e-Tauler dels ajuntaments afectats durant un termini no inferior a 20 dies. Simultàniament, les entitats locals promotores del PFM han d’atorgar audiència a les associacions de propietaris forestals compreses dins de l’àmbit de planificació del PFM per un termini no inferior a 10 dies ni superior a 15.
    • La unitat de planificació territorial s’anomena “Blocs d’execució conjunta” (BEC). En cada BEC s’ha d’indicar els municipis a on pertany, especificar els rodals que l’integren i les infraestructures vinculades.
    • Per organitzar les actuacions definides l’estructuració temporal es realitza per períodes de 5 anys. En finalitzar cada període de 5 anys, la direcció general competent en matèria de boscos ha de fer un seguiment de la gestió planificada i executada a la coberta forestal i a les infraestructures de prevenció i defensa d’incendis forestals, ha d’emetre’n un informe de valoració del grau d’acompliment i l’ha de notificar a les entitats promotores del PFM i als ajuntaments respectius.

Els IOF es poden aplicar de manera individual o agrupada. Els IOF individuals corresponen als POF, PTGMF i PSGF, que inclouen una o més forests properes d’un únic propietari. Excepcionalment, també s’admeten finques privades de diferents propietaris si tenen un àmbit territorial proper i/o la gestió de les finques es fa a partir d’un gestor comú.

I els IOF agrupats corresponen als PTGMFc i PFM, que inclouen finques públiques i/o privades de diferents propietaris. La iniciativa de la planificació agrupada correspon, en el cas dels PTGMFc, a les associacions de propietaris o qualsevol figura jurídica anàloga, i, en el cas dels PFM, a les entitats locals, a instància o amb la col·laboració d’una o més associacions de propietaris.

Totes les actuacions forestals requereixen autorització per dur-se a terme, excepte si es disposa d’un IOF aprovat pel Centre de la Propietat Forestal (CPF) depenent del departament competent en boscos, llavors només cal comunicar per escrit o pels mitjans telemàtics establerts l’inici dels treballs amb una antelació mínima de deu dies.

Aquest avís tindrà una vigència d’un any. Passat aquest termini sense haver executat totalment o parcialment l’actuació, caldrà comunicar-ho de nou al CPF o a la direcció general competent en matèria de boscos en cas que es vulgui fer.

  •  

    Tipus d’actuació

     

    Tràmit

     

    Lloc de Presentació

    Inici actuacions abans de l’aprovació/revisió/modificació IOF

    Sol·licitar autorització de les actuacions previstes en el IOF pendent d’aprovació.

    (es pot sol·licitar des de la data de presentació de l’aprovació / revisió / modificació IOF).

    La resolució de sol·licituds d’autorització prèvia de les actuacions contingudes en l’IOF que afectin terrenys de titularitat privada correspon al Consell Rector del Centre de la Propietat Forestal.

    Comunicació de les Actuacions programades en els IOF aprovats

    S’admet una tolerància màxima de dos anys avançant o endarrerint cronològicament les actuacions programades

    Comunicar per escrit o pels mitjans telemàtics establerts, l’inici dels treballs forestals 10 dies abans de l’inici dels treballs.

    També cal comunicar els aprofitaments de fusta i llenya per a consum propi.

    La comunicació té una vigència d’1 any; passat aquest termini s’ha de tornar a comunicar.

    Centre de la Propietat Forestal

    Oficines comarcals del DARP

    Oficina virtual de tràmits de la Generalitat

    Actuacions no incloses en el IOF

    Durant els primers tres anys de vigència, no es poden sol·licitar modificacions, excepte en els supòsits:

    1.- Ampliació o reducció superfície ordenada.

    2.- construcció infraestructures d’interès públic.

    3.- Noves tecnologies o proves experimentals.

    4.- Canvis sobtats orientacions dels mercats.

    5.- Casos excepcionals degudament justificats.

    S’ha de sol·licitar per escrit o telemàticament al CPF una modificació.

    Centre de la Propietat Forestal

    Oficines comarcals del DARP

    Oficina virtual de tràmits de la Generalitat

    Actuacions extraordinàries

    (aquelles actuacions no incloses en el IOF, motivades per causes de força major, accidents naturals, incendis forestals, malalties forestals, sinistres que impliquin mesures d’urgència)

    S’ha de sol·licitar per escrit al CPF. La modificació es farà d’ofici.

    Un cop emesa la resolució, les actuacions s’han de comunicar de la forma prevista.

    Centre de la Propietat Forestal
    Comunicació dels aprofitaments de fusta i/o llenya objecte de comercialització En el termini màxim d’un mes des de la finalització de l’aprofitament s’ha de comunicar al CPF per correu postal, fax o correu electrònic.

    Centre de la Propietat Forestal per correu postal, fax o correu electrònic

    Més informació comunicació d’aprofitaments fusters o llenyosos

  •  

    Tipus d’actuació

     

    Tràmit

     

    Lloc de Presentació

    Sol·licitud de coherència forestal

    Requeriment obligatori en els PTGMFc.

    La resolució sobre la coherència forestal correspon al CPF en cas de finques de titularitat privada.

    La sol·licitud s’ha de presentar prèviament a la redacció del PTGMFc, mitjançant model normalitzat.

    Centre de la Propietat Forestal

    Oficina virtual de tràmits de la Generalitat

    Adhesió i separació dels instruments d’ordenació forestal agrupada

    L’adhesió comporta que la finca adherida compta amb un instrument d’ordenació forestal

    La separació d’una finca suposa la pèrdua de l’instrument d’ordenació forestal per a la finca separada, sense perjudici de la possibilitat de tramitar un nou IOF

    Les persones propietàries de les finques poden adherir-se o separar-se dels IOF agrupats sens perjudici de les obligacions que hagin pogut contraure.

    En el cas dels PTGMFc de titularitat privada s’ha de

    presentar la sol·licitud d’adhesió o separació.

    El termini màxim per resoldre és de 3 mesos. Si no s’ha rebut cap notificació en aquest termini, la sol·licitud es pot entendre estimada per silenci administratiu.

    En el cas, d’adhesió la persona sol·licitant pot afegir informació de caràcter forestal i les actuacions forestals complementàries.

    Centre de la Propietat Forestal

     

  • Tipus d’actuació Tràmit Lloc de Presentació

    Qualsevol aprofitament forestal de fusta i llenya

    Sol·licitud d’autorització al DARP

    Les autoritzacions es concediran en un termini de tres mesos. Passat aquest període i si no hi ha hagut resposta, es pot iniciar l’activitat.

    Les autoritzacions caduquen al cap d’un any de la concessió de la llicència d’aprofitament. És possible demanar una pròrroga

    Oficines comarcals del DARP, Serveis territorials d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

    Més informació sol·licitar una autorització d’aprofitament forestal de fusta i llenya