La gestió de les dejeccions ramaderes

La gestió de les dejeccions ramaderes

Les dejeccions ramaderes són un bon adob que cal gestionar i utilitzar amb criteris agronòmics.

Els objectius principals d’una correcta gestió de les dejeccions ramaderes són els següents:

  • Reutilització com a adob dels cultius amb criteris tècnics, aplicant-los en els períodes i en les quantitats adequades a les necessitats dels cultius.
  • No malmetre el medi ambient: protegir els sòls agrícoles i les aigües de la contaminació per nitrats.

Tipus de gestió:

  • Gestió en el marc agrari: aplicació agrícola de les dejeccions ramaderes en una base, agrícola, ja sigui en terres de conreu, als prats i pastures propis o en terrenys propietat d’altres titulars. S’inclouen en aquest concepte la gestió duta a terme pels centres de gestió de dejeccions ramaderes, l’emmagatzematge de les dejeccions, fins i tot si es tracta d’un sistema d’emmagatzematge utilitzat per diverses explotacions, el transport i els tractaments en origen, sempre que aquests es duguin a terme a l’explotació ramadera.
  • Gestió fora del marc agrari: qualsevol operació que no es pugui considerar com a gestió en el marc agrari. En general, gestió mitjançant el contracte amb un gestor autoritzat que es farà càrrec de les dejeccions (regulat segons la normativa de residus).

L’emmagatzematge de les dejeccions

Els dipòsits d’emmagatzematge han de complir els requisits imprescindibles següents:

  • Capacitat d’emmagatzematge suficient per a un període de temps adequat a les possibilitats d’utilització agrícola i, com a mínim, la que s’indica en el Quadre 20.
  • Ubicació de les naus

    Emmagatzematge (mesos)

    Comarca

    Municipi Fem Gallinassa Purí i Gallinassa líquida

    Alt Urgell

    Alta Ribagorça

    Berguedà

    Cerdanya

    Pallars Sobirà

    Ripollès

    Val d’Aran

    Tots els municipis 7 6 5

    Anoia

    Bages

    Garrigues

    Noguera

    Pallars Jussà

    Pla d’Urgell

    Segarra

    Segrià

    Solsonès

    Urgell

    Municipis en zona de secà 7 6 6
    Municipis en zona de regadiu (1) 6 5 4

    Alt Empordà

    Baix Empordà

    Garrotxa

    Gironès

    Pla de l’Estany

    Selva

    Osona

    Vallès Occidental

    Vallès Oriental

    Tots els municipis 6 5 5

    Alt Camp

    Alt Penedès

    Baix Camp

    Baix Ebre

    Baix Llobregat

    Baix Penedès

    Barcelonès

    Conca Barberà

    Garraf

    Maresme

    Montsià

    Priorat

    Ribera d’Ebre

    Tarragonès

    Terra Alta

    Tots els municipis 7 6 6

    (1) Els municipis en zona de regadiu:

    Garrigues: Arbeca, Les Borges Blanques, Juneda, Puiggròs.

    Noguera: Albesa, Algerri, Balaguer, Bellcaire d’Urgell, Bellmunt d’Urgell, Camarasa, Castelló de Farfanya, Menàrguens, Montgai, Penelles, Portella, Preixens, La Sentiu de Sió, Térmens, Torrelameu, Vallfogona de Balaguer.

    Pallars Jussà: La Pobla de Segur, Salàs de Pallars, Talarn ,La Torre de Cabdella.

    Pla d’Urgell: Barbens, Bell-lloc d’Urgell, Bellvís ,Castellnou de Seana, Fondarella, Golmés, Ivars d’Urgell, Linyola, Miralcamp, Mollerussa, El Palau d’Anglesola, El Poal, Sidamon, Torregrossa, Vilanova de Bellpuig, Vila-sana.

    Segrià: Aitona, Alamús, Albatàrrec, Alcarràs, Alcoletge, Alfarràs, Alguaire, Almacelles, Almenar, Alpicat, Artesa de Lleida, Benavent de Segrià, Corbins, Gimenells i el Pla de la Font, La Granja d’Escarp, Lleida, Massalcoreig, Portella, Puigverd de Lleida, Rosselló, Soses, ,Sudanell, Torrefarrera, Torres de Segre, Torre-serona, Vilanova de la Barca, Vilanova de Segrià.

    Urgell: Anglesola, Belianes, Bellpuig, Castellserà, Fuliola, Puigverd d’Agramunt, Sant Martí de Riucorb, Tàrrega, Tornabous, Vilagrassa.

 

  • Estanquitat: construcció amb materials i formes que garanteixin l’estanquitat, evitin la lixiviació, la percolació o l’escolament.

Mesures per a la reducció de volum de dejeccions produïdes:

  • Controlar els abeuradors per evitar les fuites i el desaprofitament de l’aigua.
  • Realitzar la neteja de les instal·lacions de manera que la quantitat d’aigua utilitzada i la freqüència permetin reduir la quantitat d’aigües que vagi a parar a la fossa. S’utilitzaran, si escau, equips de pressió d’aigua.
  • Reduir les superfícies de patis, zones de neteja i zones brutes de les instal·lacions d’allotjament dels animals i els seus annexos amb la finalitat de reduir el volum de líquids que vagin a parar a les fosses.
  • Preveure un sistema separat de recollida de les aigües de pluja. Si el dipòsit està tancat, s’evitarà emmagatzemar aigua de pluja, tant si prové de les teulades, de vessament o si cau directament a sobre
  • Tipus d’alimentació. És preferible utilitzar el sistema d’alimentació seca, ja que els animals consumeixen menys quantitat d’aigua.

Els plans de gestió i els llibres de gestió de les dejeccions ramaderes

Totes les explotacions ramaderes han de disposar i d’aplicar un pla de gestió de les dejeccions, individual o conjunt, i portar al dia un llibre de gestió de les dejeccions.

En queden exemptes les explotacions ramaderes que no comercialitzen la seva producció i les totalment extensives amb una càrrega de pastura inferior a 80 kg N/ha i any.

Els Plans de gestió s’han d’elaborar a través de l’aplicació informàtica GDN, accessible des de la web del DARP (aplicació informàtica GDN).

Els plans de dejeccions ramaderes de les explotacions ramaderes de l’annex III de la Llei 20/2009 han de ser elaborats i signats per una persona tècnica habilitada pel Departament d’Agricultura.

La base agrícola que forma part d’un pla de gestió no pot formar part d’altres plans de gestió. El ramader ha de disposar d’un contracte amb el titular de la terra (es considera que el titular de la terra és qui la té a la DUN consolidada).

El titular de la terra és qui té el dret a contractar l’aplicació de dejeccions ramaderes amb el titular de la granja. A aquests efectes, es considera que el titular de la terra és qui la té a la DUN consolidada. Per tal de resoldre els possibles duplicitats de terres que puguin aparèixer entre diferents plans de gestió, el titular de la terra pot adreçar-se al Departament per tal d’informar sobre quin és el contracte d’aplicació de dejeccions vigent.

Per descarregar-vos el formulari, accediu al tràmit Plans de Gestió de Dejeccions ramaderes – Gestió de terres.

 

  • Annexos de la llei prevenció i control ambiental d’activitats Règim d’intervenció ambiental Tramitació del pla individual de gestió de les dejeccions ramaderes
    Annex I Autorització ambiental Presentar al Departament de Territori i Sostenibilitat (DTES), a través de Tràmits gencat, el full inicial del pla signat i altra documentació addicional no informatitzable a GDN (contractes de terres, etc.).
    Annex II Llicència ambiental Presentar al registre d l’Ajuntament el full inicial del pla signat i altra documentació addicional no informatitzable a GDN (contractes de terres, etc.), juntament amb la resta de documentació que la Llei 20/2009 estableix per a la sol·licitud de llicència ambiental o la seva modificació
    Annex III Comunicació ambiental Presentar al registre del Departament d’Agricultura les pàgines del pla que requereixen signatura, juntament amb la documentació acreditativa de la gestió que s’escaigui (contractes terres, contractes gestors de residus, reducció d’excreció nitrogenada per millores en l’alimentació)

    Referència normes plans de gestió de les dejeccions ramaderes:

    Ordre AAM/389/2014, de 19 de desembre, per la qual es regula el procediment d’habilitació del personal tècnic per elaborar i signar els plans de dejeccions ramaderes i s’estableix la utilització de l’aplicació informàtica dels plans de dejeccions ramaderes i nitrogen (GDN) (DOGC Núm. 6782 de 05.01.2015).

    Resolució AAM/1286/2015, de 10 de juny, per la qual s’aproven els criteris tècnics per a l’elaboració dels plans de gestió de dejeccions ramaderes per personal tècnic habilitat (DOGC Núm. 6896 de 19.06.2015).

    Resolució ARP/878/2017, de 12 d’abril, per la qual es modifiquen els criteris tècnics per a l’elaboració dels plans de gestió de dejeccions ramaderes per personal tècnic habilitat.

El transport de les dejeccions ramaderes

El transport de les dejeccions ramaderes s’ha de realitzar complint la normativa vigent sanitària, de transport i, quan escaigui, de residus, de tal manera que s’evitin els riscos de transmissió de malalties o de contaminació del medi.

El transport de les dejeccions per part del titular de l’explotació ramadera d’origen de les mateixes o pel titular de l’explotació agrícola de destí es considera que és gestió en el marc agrari i no requereix cap autorització especial.

Si el transport de les dejeccions el fa un tercer, es tracta de gestió fora del marc agrari i s’ha de fer una comunicació prèvia de l’activitat de transport de residus i registrar-se al Registre de transportistes de Catalunya. El tràmit no està subjecte a cap taxa.

Més informació a l’apartat de Transport de la web  l’Agència de Residus de Catalunya.

 

Obligació d’ús del GPS

Des del 24 d’octubre de 2016 és obligatori a tot Catalunya que els equips de transport de dejeccions ramaderes que realitzen aplicacions a més de 10 km de les instal·lacions ramaderes d’origen vagin equipats amb un GPS (dispositiu electrònic de posicionament global) i una unitat d’adquisició i registre d’aquestes dades, que no en permeti la modificació

Des del 18 de març de 2018 és obligatori utilitzar la Plataforma de recepció de dades relatives a la gestió de dejeccions ramaderes a llarga distància (RDLG)  a la que s’han de transmetre de forma telemàtica les dades recollides pels GPS dels equips de transport de dejeccions ramaderes que realitzen aplicacions a més de 10 km de les instal·lacions ramaderes d’origen.

Per poder utilitzar la Plataforma RDLG és necessari:

  • Donar-se d’alta com a persona usuària a la plataforma.
  • El dispositiu electrònic de posicionament global (GPS) ha d’incorporar un programari que permeti la transmissió telemàtica en temps real de les adaptat a les especificacions tècniques establertes pel DARP.

Més informació al Pla d’ús de GPS en fertilització.

  • Disposició Addicional Segona de l’Ordre AAM/312/2014, de 15 d’octubre, per la qual s’estableixen els criteris per a l’aplicació dels nivells de reducció en l’excreció del nitrogen del bestiar porcí mitjançant la millora de l’alimentació (DOGC Núm. 6734 de 23.10.2014)

    Ordre ARP/210/2017, de 8 de setembre, per la qual es modifica l’Ordre AAM/312/2014, de 15 d’octubre, per la qual s’estableixen els criteris per a l’aplicació dels nivells de reducció en l’excreció del nitrogen del bestiar porcí mitjançant la millora de l’alimentació (DOGC Núm. 7456 de 18.09.2017).

L’apilament temporal dels fems o altres fertilitzants orgànics

Per facilitar la logística del repartiment dels fems o altres fertilitzants orgànics es permet el seu apilament temporal dins de finca per tal d’aplicar-los com a fertilitzants a la mateixa finca o en finques properes en un espai determinat de temps. S’han de complir una sèrie de condicions respecte la localització, la quantitat, la durada i les distàncies.
  • Condicions respecte a
    Finques on es pot fer Situades a més de 3km de la instal·lació d’origen dels fertilitzants orgànics
    Llocs on es poden fer apilaments Que no hi hagi risc de contaminació per escolament superficial ni infiltració subterrània
    Llocs on no es poden fer apilaments

    Sobre les planes d’inundació (àrees baixes, properes als rius i cursos d’aigua, que s’inunden regularment)

    Sobre terrenys que presentin porositat per fissuració o en àrees sobre calcàries dures afectades per processos de carstificació dins o immediatament per sota del sòl

    Condicions segons el material apilat

    Matèria seca < 20% han d'estar en dipòsits impermeables i estancs

    Matèria seca > 20% es poden fer piles

    Piles gallinassa: han de tenir coberta impermeable

    Quantitat màxima de fertilitzant apilat en una part de la finca 100 t
    Durada màxima

    Matèria seca > 20%: Màxim 45 dies

    Matèria seca < 20%:   4 mesos

    Si pel mal temps cal allargar l’apilament s’ha de comunicar al DARP

    Distàncies a respectar

    A altres granges: 300 m.

    A punts de captació d’aigua per produir aigua de consum humà:

    100 m si l’apilament és aigües avall.

    300 m si l’apilament és aigües amunt.

    A rius, llacs i embassaments: 100 m.

    A altres cursos d’aigua no canalitzats i drenatges: 50 m.

    A nuclis habitats, habitatges aïllats, polígons industrials, centres de treball i àrees de lleure: 200 m. A menys de 500 m, cada apilament individual no es pot perllongar més de dos dies.

Gestió tradicional dels fems en la ramaderia semiextensiva d’àrees de muntanya

Per a determinades comarques i municipis s’accepta com a sistema de gestió vàlid la gestió tradicional que fan les explotacions semiextensives dedicades a la cria de vedells, la cria de xais o la cria de poltres, que durant un període d’almenys sis mesos a l’any tenen el bestiar pasturant tot el dia en prats i pastures de muntanya, mentre que durant la resta de l’any el bestiar pastura en altres indrets i disposa d’un cobert o d’una nau on poder refugiar-se de les inclemències meteorològiques, ja sigui durant la nit o bé durant períodes de temps concrets, quan la neu impedeix l’accés dels animals a la pastura, s’han de complir una sèrie de condicions respecte la durada i les distàncies.

  • Comarques i municipis on es pot aplicar aquest sistema de gestióCondicions respecte a

    Val d’Aran, Alta Ribagorça, Pallars Sobirà, Alt Urgell, Cerdanya, Ripollès;

    Pallars Jussà: la Torre de Cabdella, Sarroca de Bellera, Senterada, Sant Esteve de la Sarga.

    Solsonès: Odèn, la Coma i la Pedra, Guixers, Sant Llorenç de Morunys.

    Berguedà: Gósol, Saldes, Gisclareny, Bagà, Guardiola de Berguedà, la Pobla de Lillet, Castellar de n’Hug, Sant Jaume de Frontanyà.

    Tipus de gestió dels fems Els fems acumulats a la nau o cobert poden ser transportats a camps de conreu propers, on poden restar apilats un màxim de sis mesos, fins al moment en què són incorporats a la terra
    Durada dels apilaments de fems 6 mesos
    Distàncies a respectar

    A altres granges: 300 m.

    A punts de captació d’aigua per produir aigua de consum humà:

    100 m si l’apilament és aigües avall.

    400 m si l’apilament és aigües amunt.

    A rius, llacs i embassaments:

    100 m si el pendent és inferior al 5%.

    200 m si el pendent és igual o superior al 5%.

    A nuclis habitats, habitatges aïllats, polígons industrials, centres de treball i àrees de lleure: 300 m.