Com s’han de gestionar els residus?
Com s’han de gestionar els residus?
La responsabilitat de la correcta gestió dels residus que es generen en les explotacions agràries i dels costos de la seva gestió, com en la resta de sectors productius, és dels titulars de les explotacions.
El pagès, com a productor inicial de residus, per assegurar-ne el tractament adequat, té l’obligació de lliurar-los a gestors autoritzats de residus i rebre una acreditació documental del lliurament per poder demostrar que ha complert amb la seva responsabilitat.
Quan és possible, la normativa també permet que el productor inicial de residus faci ell mateix el tractament de residus.
En general, per millorar la gestió dels residus:
- Hem de procurar minimitzar la seva generació (prevenció en la generació de residus).
- Aquells que generem, cal gestionar-los tenint en compte unes prioritats:
- Preparació per a la reutilització, reciclatge o aprofitament material
- Altres valoracions, inclosa l’energètica
- Finalment, la disposició o eliminació, quan la resta d’opcions no han estat possibles
Obligacions generals respecte a la gestió de residus
- Separar els residus perillosos dels no perillosos
- No barrejar ni diluir els residus perillosos amb altres categories de residus perillosos ni amb altres residus, substàncies o materials
- Emmagatzemar, envasar i etiquetar els residus perillosos a l’explotació abans de la seva recollida i transport
- Mantenir els residus emmagatzemats en condicions adequades d’higiene i seguretat
- Lliurar els residus a gestors autoritzats de residus i demanar l’acreditació documental del lliurament
- Subministrar a les empreses autoritzades en gestió de residus la informació necessària per al seu adequat tractament i eliminació
- Informar immediatament l’Agència de Residus de Catalunya en cas de desaparició, pèrdua o abocament de residus perillosos, o d’aquells que per la seva naturalesa o quantitat puguin danyar el medi ambient
Període màxim d’emmagatzematge dels residus a l’explotació agrària
Els Residus no perillosos es poden emmagatzemar a l’explotació agrària durant un màxim de dos anys si es destinen a valorització, i d’un any quan es destinin a l’eliminació.
Els Residus perillosos es poden emmagatzemar a l’explotació agrària durant un màxim de sis mesos, però es pot sol·licitar l’ampliació del termini fins a un any.
Ampliació del període d’emmagatzematge dels residus de zoosanitaris
Des de l’entrada en vigor de la Llei 20/2009, de 4 de desembre, de prevenció i control ambientals de les activitats, és competència dels ens locals tramitar la sol·licitud d’ampliació del període d’emmagatzematge per als residus perillosos de les explotacions ramaderes incloses en l’annex III (règim de comunicació) i en l’annex II (règim de llicència ambiental), i de la Generalitat de Catalunya per als de les explotacions ramaderes incloses a l’annex I (règim d’autorització ambiental).
Explotacions ramaderes sotmeses al règim de comunicació
Per a les explotacions incloses en l’annex III de la Llei 20/2009, sotmeses al règim de comunicació, l’ampliació del termini d’emmagatzematge es considera una modificació de l’activitat que cal comunicar a l’Ajuntament, tot indicant els kg de residus de zoosanitaris anuals que es generen, la capacitat d’emmagatzematge de què es disposa (capacitat de contenidors) i les condicions d’emmagatzematge que han de ser a cobert i amb recollida de vessaments. Amb la comunicació, cal aportar fotografies del lloc d’emmagatzematge.
En el cas que algun Ajuntament tingui dubtes, pot adreçar-se a l’Agència de Residus (Tel. 935 673 300), i si ho veu necessari (no és obligatori), pot traslladar la comunicació presentada a l’Agència de Residus de Catalunya per al seu informe mitjançant l’extranet EACAT.
Enllaç document: model de comunicació de modificació del període d’emmagatzematge dels residus zoosanitaris per presentar al vostre Ajuntament.
Explotacions ramaderes sotmeses al règim de llicència ambiental
Les explotacions ramaderes incloses en l’annex II de la Llei 20/2009 han de sol·licitar l’allargament del període d’emmagatzematge a l’Ajuntament seguint el procediment previst per als canvis no substancials.
Explotacions ramaderes sotmeses al règim d’autorització ambiental
Les explotacions ramaderes incloses en l’annex I de la Llei 20/2009 han de sol·licitar l’allargament del període d’emmagatzematge seguint el procediment previst per als canvis no substancials a través de l’espai web de Tràmits de la Generalitat.
1.4.1 Residus amb un sistema específic de gestió
Sistemes integrats de gestió (SIG)
Els Sistemes integrats de gestió (SIG) són entitats que agrupen fabricants i productors d’un determinat tipus de producte, que es responsabilitzen d’assegurar que un cop utilitzats els seus productes i transformats en residu, aquests es reciclaran al màxim. A tal fi, implanten una xarxa de punts de recollida i identifiquen els productes amb el logotip del SIG per indicar que el fabricant o productor s’hi ha adherit i es poden utilitzar els punts de recollida per gestionar els residus d’aquell producte.
A Catalunya hi ha diversos Sistemes Integrats de Gestió autoritzats, per exemple, per a la recollida d’envasos buits de fitosanitaris (SIGFITO), d’olis industrials usats, de pneumàtics fora d’ús, de piles i acumuladors o de residus d’aparells elèctrics i electrònics.
Residus agraris amb sistema específic de gestió
Per alguns residus agraris hi ha gestors autoritzats de residus especialitzats que ofereixen un servei de recollida a les explotacions o en punts de recollida adreçats al sector agrari (residus de zoosanitaris, cadàvers d’animals morts a l’explotació, plàstics d’hivernacle).
Residus sense sistema específic de gestió
Per gestionar correctament la resta de residus, que no disposen d’un sistema específic de gestió, tenim les següents opcions:
Residus no especials (no perillosos)
Es poden assimilar als residus municipals comercials. Caldrà preguntar a l’Ajuntament si poden integrar-se al sistema de recollida selectiva del municipi. Si no és possible, els portarem a la deixalleria més propera que els acceptin, i si això tampoc és possible, contactarem amb un gestor autoritzat de residus.
Residus especials (perillosos)
Haurem de portar-los a la deixalleria més propera que els acceptin. Si això no és possible, contactarem (individualment o de forma agrupada) amb un gestor autoritzat de residus, amb una empresa de transport de residus autoritzada, o bé amb un centre de recollida i transferència.
Què cal tenir en compte sobre les deixalleries?
Les deixalleries són instal·lacions de servei públic per a la recepció i emmagatzematge selectiu de productes per a la reutilització i de residus municipals per als seus tractaments posteriors (preparació per a la reutilització, valorització i disposició final), la gestió dels quals és de competència municipal.
El reglament del servei de cada deixalleria pot establir si s’admeten o no determinats tipus de residus i els residus que provenen de l’activitat d’una explotació agrària. En el cas que el residu s’accepti, pot ser-ho de forma gratuïta o bé de pagament.
Es poden trobar les deixalleries de cada comarca al cercador de deixalleries del lloc web de l’Agència de Residus de Catalunya. Per a cada deixalleria hi ha informació de:
•Adreça
•Telèfon
•Adreça web
•Horari
•Residus que s’hi poden portar
•Dades generals: titular i explotador
•Mapa de situació